Beeldhouwer Willem Reyers ontwierp in 1958, voor de toen nog nieuwe brug, 'Het verkeer'. Hij reageerde hiermee op de constante verkeersstroom die de stad binnenkwam en voor de brug moest afremmen. De dynamiek van het aanrollende verkeer verbeeldde hij in de opwaartse slingerbeweging van de S-vorm, die als een ruggengraat door het werk loopt. Aan deze centrale as zijn raderen, wielen en banden in een chaotische opeenhoping bevestigd; als tekenen van de moderne techniek.
Reyers werkte veel in opdracht. Hij hechtte belang aan de omgeving waarin zijn ontwerpen terechtkwamen en wilde die symbolisch verwerken. Deze overweging vond hij belangrijker dan stilistische herkenbaarheid, wat maakte dat hij gedurende zijn loopbaan heel verschillende beelden ontwierp. Reyers overleed nog voordat hij het bronzen werk kon laten gieten. Zijn collega Wessel Couzijn zag daarom in 1959 toe op de voltooiing en plaatsing.
Halverwege de jaren zestig werd het Emmaviaduct aangelegd. De gewijzigde verkeerssituatie zorgde voor meer stoplichten, lantaarnpalen en andere verkeerstekens. Daardoor was het kunstwerk van Reyers volgens sommigen niet goed meer te zien. Op aandringen van Groninger kunstenaars werd het toen verplaatst naar een betegeld pleintje aan de Emmasingel. Hier stond het beeld te laag en ietwat verloren op een sokkel. Met de komst van de KPN-borg moest er opnieuw een locatie gezocht worden. 'Het verkeer' staat sindsdien weer op de Emmabrug.